Spořka People

„Nejradši mám na své práci lidi“, říká Martin Hruška

29.04.2019
Zpět na články

Martin Hruška má krásnou práci: má na starosti odměňování a tedy i všechny benefity pro zaměstnance. Vlastně je pro nás takovým Ježíškem ve Spořitelně. Co má na své práci rád, ale i co ho někdy mrzí, i o tom jsme si s Martinem povídali.

 

Jak jsi začal pracovat pro Spořitelnu?

Začal jsem pro Spořitelnu pracovat před necelými čtyřmi lety. V té době jsme se tak nějak potkali na půli cesty s tehdejší HR ředitelkou, která zrovna hledala do týmu někoho pro oblast odměňování, reporting a informační systémy. Já se současně rozhlížel po změně a nové výzvě po téměř pěti letech v jedné z největších česko-slovenských advokátních kanceláří, kde jsem vedl HR. Pozici jsem získal a jsem tady :-) .

 

Jaká je tvoje pozice v ČS a co je přesně tvým úkolem? Jsem zodpovědný za odměňování, reporting a HR informační systémy, takže v rámci HR se starám o takové ty “číselné” a více měřitelné věci.

Jedna část mého týmu má na starosti všechno, co souvisí s odměňováním, a to v rámci celé Finanční skupiny České spořitelny.

Ta druhá pak má na starosti správu HR informačních systémů, hlavně SAP HR a ESS. Ve spolupráci s IT se staráme o to, aby dobře fungovaly nejen samoobslužné personální aplikace, které zaměstnanci běžně využívají, ale také třeba nástroje pro výpočet mezd.

Pak tu máme samozřejmě oblast reportingu, kde máme na starosti zejména manažerský reporting za oblast zaměstnanců, ale samozřejmě k tomu děláme i spoustu dalších reportů a přehledů.

 

Hruska 3 (1 of 1)

 

Co máš na své práci nejradši?

Lidi. Je tu super banda lidí, ať už to jsou kolegové v týmu vedení HR, lidi přímo v mém týmu i ve zbytku HR nebo z jiných oddělení, se kterými přicházím do styku. Těší mě, že se o podobě odměňování často bavíme s nejvyšším vedením, společně hledáme, co dalšího můžeme udělat.

No a taky tady máme skvělé benefity! (smích)

 

A co na své práci nemáš rád?

V oblasti benefitů nezřídka narážím na to, že lidé považují některé věci za příliš automatické. Benefity nebo i pracovní prostředí či vybavení berou za samozřejmé a myslí si, že  není potřeba se o ně jakkoli zasloužit nebo si toho, co nabízí firma, vážit.

Takovou určitou nespokojenost s čímkoli a kdykoli jsem zažil už dřív, není to žádné specifikum pro Spořitelnu. Spíše to asi souvisí s povahou Čechů. Ale právě tenhle postoj mě někdy mrzí.

 

Jak probíhá plánování  benefitů, co všechno se musí udělat, než se benefit dostane k zaměstnanci?Vymýšlení benefitů je ta nejjednodušší a nejkreativnější část úplně na začátku. My samozřejmě sledujeme, co se děje na trhu. Monitorujeme trendy, ať už ve formě mzdových průzkumů, nebo i neformálně, v rámci setkání napříč  HR komunitou. Snažíme se zachytávat a sbírat podněty i od lidí z banky. Tím, že jsme velcí, tak těch podnětů není úplně málo (smích).

Ale to je stále ta nejjednodušší fáze. Následuje analýza, co by to znamenalo z pohledu nastavení systémů, administrace a nákladů. Poté jednání s dodavateli, případně výběrové řízení. O podobě benefitů jednáme i našimi odbory. Poslední je komunikace a začlenění benefitu do portfolia.

DSC_0162_00001-2

Na jaký benefit jsi nejvíc pyšný?

Jsem rád, že zaměstnancům od loňského roku nabízíme službu ELA (Employee Life Assistant), jejímž prostřednictvím lze získat odborné poradenství v oblastech zdraví a zdravého životního stylu, psychologie, práva i insolvence a exekuce. Jen za tři čtvrtletí 2018 službu využilo více než šest tisíc zaměstnanců Spořky, a to s 15 tisíci dotazy.

 

Za jakým benefitem je nejvíc práce?

Zavedení nového nebo změna stávajícího benefitu s sebou vždy nese slušný objem práce, i když to tak na první pohled nemusí vypadat. V poslední době byla pro nás poměrně náročná příprava zavedení elektronických stravenek nebo jednání s dodavateli o Multisport kartě.

 

Co Spořka má a jiní ne?

Můžeme se podívat na celkovou šířku nabízených zaměstnaneckých výhod, ta je opravdu velká. Někdy až tak moc, že lidé netuší, že nějaký benefit mohou využívat... Letos se proto chceme zaměřit na lepší komunikaci a přehlednost celého systému.

 

Nebo můžeme vypíchnout konkrétní benefity - standardem na trhu určitě nejsou plně hrazené 95-korunové stravenky, až 25 tisíc ročně v rámci příspěvku na penzijní připojištění, pět dní zdravotního volna nebo další dny volna mimo dovolenou. Jako unikátní nabídku vnímám také už zmiňovanou službu ELA nebo možnost převést si část bonusu do Cafeterie (tzv. bonus swap, daňově zvýhodněný). A konečně, i když je to benefit, o jehož využití asi nikdo z nás nestojí, bych zmínil podporu pozůstalým v objemu roční mzdy.