Spořka People

Jiří Šuhájek - “Baví mě jít příkladem jiným oblastem.”

30.07.2018
Zpět na články

"Chtěli jsme, aby měl nováček od první chvíle v České spořitelně plnou péči a podporu. Proto zkoušíme model farem. Ty se od adaptace liší tím, že se první tři měsíce o nováčka stará farmář, který je mentorem i manažerem současně." Vysvětluje Jiří Šuhájek, manažer České spořitelny o vzniku takzvaných Farem.

 

Působíte jako oblastní ředitel retailového bankovnictví jednoho z našich regionů. Přibližte nám trochu svou pozici.

Jako oblastní ředitel retailového bankovnictví v jihozápadním regionu Česka mám na starosti 15 poboček, v nichž pracuje 105 lidí. Základem úspěchu je vždy stabilní tým, vybudovat si takový, bylo mým prvotním úkolem. Myslím, že se nám to společně podařilo. V současné době se spolu se svými manažery poboček soustředím na rozvoj našich poboček. Přemýšlíme, kterou z nich a kdy adaptovat do nového formátu (Spořitelna druhým rokem mění i prostředí svých poboček v otevřený a vstřícný prostor pro klienty, který připomíná spíš kavárnu. Pozn. red.) Těší mě, že se nám stále daří posouvat se dopředu. Mám velkou radost, když vidím, že věci, které zkoušíme, pilotujeme, už u nás fungují a že skutečně bankéřům v jejich práci pomáhají. To je pro mě cíl. A baví mě jít příkladem jiným oblastem.

 

Co je vaší největší radostí v práci?

Každý úspěch našeho celého týmu, každý dílčí krok vpřed, každé vítězství v soutěži. (Spořitelna interně vyhlašuje nejlepší regiony, nejlepší poradce apod. Pozn. red.) Prostě mě hodně baví práce se skvělými lidmi. A já mám to štěstí, že mám v manažerském týmu i mezi bankéři úžasné lidi, kteří mne vždy naplní energií a o kterých vím, že dělají svou práci dobře.  

Nedílnou součástí mé práce jsou samozřejmě i personálie, včetně náboru nových lidí a změn na pozicích. Většinou ale nechávám poslední slovo svým manažerům, oni jsou za své týmy zodpovědní. Moje role je spíše v tom ukázat jim různé alternativy, doporučit neprobádané a neotřelé cesty náboru.

 

P1010747

 

Co je takovou neotřelou cestou k získání nových lidí?

Díky nápadu mého současného přímého nadřízeného Petra Peškaře, ředitele regionu Jihozápad, jsme vytvořili tzv. Farmu. Společně jsme hledali co nejefektivnější cesty adaptace nováčků. Začali jsme s mentoringem přímo v pobočce. Loni v létě jsme projekt posunuli o kousek dál a dali mu název Farma. Do projektu může manažer zařadit každého svého nováčka. Po dobu tří měsíců se pak nováčkovi věnuje mentor, prochází s ním veškerá školení a předává praktické znalosti z provozu pobočky. Po celé ty tři měsíce je v jedné skupině s dalšími nováčky, tím vznikají zárodky dobré spolupráce napříč regionem.

 

Kdo je mentorem Farmy?

Roli mentorů zaujímají naši pracovníci, kteří předávají nováčkům své zkušenosti z dřívějších působení na obchodních pozicích. Pomáhají jim vyznat se ve spořitelním světě, do kterého právě vstoupili. Jsme velká banka a vyznat se dobře ve všech procesech, není jednoduché. Proto ve Farmě dáváme nováčkům k dispozici zkušené průvodce, kteří se o vše postarají a dokáží je v krátké době připravit na práci v pobočce. Navíc si už v prvních týdnech zažijí, jak a v čem je práce bankéře skvělá. Adaptační program se většinou odehrává v učebnách na regionu. Nováčci tak méně dojíždějí a rychleji se začleňují do svých budoucích týmů v pobočkách.

 

 

A stačí k adaptaci jen tři měsíce?

Farma je jen jedním z našich adaptačních programů. Má jasně daný začátek a konec, jeden vybraný tým, funguje vlastně trochu jako akcelerátor. Ve chvíli, kdy spustíme další běh Farmy, nepřijímáme do něj další nováčky, ti pak využívají ostatní adaptační nástroje. Farmu považujeme za úspěšný způsob adaptace a jsem velmi rád, že se ji podařilo odpilotovat právě v našem regionu. Ve spolupráci s dalšími útvary banky projekt teď posouváme do ostatních regionů.

 

Pilotuje něco dalšího?

Kromě pomoci s rozšířením Farmy do celé sítě se věnujeme projektu Bankéř na zkoušku. Prostřednictvím mentorů Farmy otevíráme zájemcům možnost vyzkoušet si práci u nás nanečisto. Mohou si zkusit, co práce bankéře obnáší, pokud je to zaujme, hledáme společně možnosti uplatnění.

 

Baví vás hledat nové a nové lidi? A kdo je pro vás ideálním typ?

Nábor je něco, co mě hrozně baví. Velmi často s kolegyní, která u nás působí na pozici HR business partnera hledáme, co na náboru v regionu vylepšit, co vyzkoušet. Proto pilotujeme Bankéře na zkoušku, proto zkoumáme další cesty. Hledání nových lidí je hodně různé, někde se nám hlásí poměrně hodně uchazečů, v jiné oblasti musíme aktivně nováčky hledat sami.

A ideální typ? Velmi si vážím lidí, u kterých už v životopise vidím, že na sobě pracovali během studia, chodili na brigády a vnímám u nich i trochu pokory. Oceňuju ty, kteří se chtějí něco nového naučit. Nejlepší je tedy pro mne ten, kdo si váží práce, kterou dělá, stejně jako lidí okolo sebe, je loajální a chce v práci něčeho dosáhnout. Naopak mě neosloví typ mladého a ambiciózního člověka, který dneska dokončil školu, ale už zítra se cítí na pozici manažera.

 

P1010730_1

 

Zmínil jste modernizaci poboček, jejich nové formáty. A co moderní technologie?

Už během studia, kdy jsem brigádně pracoval jako správce sítě, jsem propadl testování novinek - ať už hardwaru, nebo softwaru - a to mi zůstalo dosud. Baví mě zkoušet všechno nové, vítám, že ve Spořitelně teď zkoušíme spoustu nových technologií - digitálním bankovnictvím George počínaje. Mám radost, že testujeme nové formáty, kde se technika využívá v maximální míře, to bych si před pár lety představit nedovedl. A dneska máme třeba biometrii. A taky se mění hardware, který můžeme v pobočkách využívat. Třeba jen to, že naši bankéři mají tablety, které usnadňují práci nejen jim, ale hlavně našim klientům, je skvělé. Do iPadu Pro totiž postupně dostáváme různé technologie a spořitelní aplikace, které v praxi můžeme klientům ukázat a naučit je s nimi pracovat.

S kolegy také hodně využíváme videokonference. Region je docela velký a kolegové ze vzdálenějších poboček by jinak neměli šanci se vidět a probrat společně, co je v práci pálí a zajímá.

 

Je léto, čas dovolených. U čeho odpočíváte vy, když zrovna neřídíte své lidi?

Baterky si nejlépe dobiju cestováním. Skoro každou dovolenou trávím někde v zahraničí. Baví mě si hledat zajímavé letenky, ubytování, plánovat si cesty. U toho si odpočinu nejvíce. A navíc by mě to s cestovkou stejně nebavilo.

 

Jiří Šuhájek

V České spořitelně pracuje od roku 2004. Začínal jako poradce v pobočce v Jindřichově Hradci, a to na zkrácený úvazek. Postupně si vyzkoušel pozice privátního poradce a investičního specialisty, po čtyřech letech začal vést první svůj tým. V roce 2014 se posunul na pozici manažera Erste Premier centra v Českých Budějovicích a od roku 2015 působí jako oblastní ředitel retailového bankovnictví v regionu Jihozápad.

 

 

Autor: Josef Jankovský, Andrea Studihradová