Naše možnosti

Roboti nám uvolní ruce pro kreativní práci

15.09.2017
Zpět na články

Česká spořitelna stojí právě teď na prahu nové doby. Přichází věk robotů a s ním zcela nové možnosti práce. Vzniká nový tým, který proces robotizace postupně rozšíří všude tam, kde to bude mít smysl. O robotech, možnostech automatizace práce a o nově vznikajícím týmu jsme mluvili s Luďkem Hadrou.

Právě v těchto dnech vzniká ve Spořce něco, co nám otevírá nové obzory. Přichází věk robotizace a není to žádné sci-fi, žádní umělí lidé, ale je to nový způsob práce. Můžeš nám přiblížit, co nás čeká?

Tým, který teď nově vzniká se bude zabývat robotickou automatizací. Nejde samozřejmě o žádné přístroje, ale o softwarovou robotizaci procesů, které jsou jednoduché, opakují se a vyplatí se je automatizovat. Tím lidem uvolníme ruce ke kreativnější práci.

V současné chvíli se pouštíme čistě do oblasti “Operations” v týmu Lucky Masopustové. Cílem je ale postupně se podívat na možnosti automatizace v celém “Operations” a následně i v celé bance.

Prozatím jsme zkoušeli pilot na mimořádné splátce a doplacení na hypotéce. Letos máme vytipovaných asi 30 procesů, které budeme postupně zkoušet, jako je například optimalizace tisků v Pardubicích.

IMG_4575

Luděk Hadra rád porušuje zaběhlá status quo, a to zvláště v tom jak fungují firmy. Hledá příležitosti ke zjednodušování, větší efektivitě, použití nových technologií i k dalším změnám. Přes 10 let vede různé lokální i mezinárodní projekty v oblasti IT a bankovnictví. Rád pracuje s motivovanými lidmi, kteří jsou otevření novým myšlenkám.

Co je vlastně robot?

Roboty, které nyní připravujeme si můžete představit, jako například makra v excelu. Není to prozatím žádná umělá inteligence, schopná se sama učit - to bude až následující krok. V této fázi se snažíme naučit robota, naprogramovat ho, aby dělal jednoduché úkony za člověka. Nejdůležitější co potřebujeme jsou strukturovaná data na vstupu. K tomu nám pomůžou implementace nových technologií, jako např. Smartcase.

Když se řekne robotizace, spousta lidí v tom vidí hrozbu ztráty zaměstnání. Do jaké míry dokáží roboti nahradit člověka?

Jako hrozbu bych to rozhodně nevnímal. Robotizace je o zautomatizování jednoduchých činností, kde není žádná výrazná přidaná hodnota člověka. Vnímám to jako  příležitost věnovat více úsilí aktivitám ve službách, kde bude lidský potenciál využit smysluplněji.

Nebudeme si nalhávat, že časem možná některé pozice zaniknou. Ale na druhou stranu zase jiné vzniknou, protože bude potřeba se o roboty starat a bude potřeba hledat nové příležitosti jejich využití. To je ale historicky běžná věc. Je to stejné jako, když začaly vznikat výrobní linky.

Vidíš nějakou možnost využití robotů třeba na pobočkách?

Prozatím je využití robotů směrováno na back-office, ale potenciál je obecný. Pobočky by neměly být servisními útvary, ale mělo by to být spíš o prodeji a službách klientům, kde je potřeba právě ten lidský faktor. Automatizace procesů by měla poradcům uvolnit ruce právě pro obchod, komunikaci s klienty a hledání příležitostí. Úloha back-office je pomoci poradcům stáhnut servisní činnosti, aby měli víc času se věnovat klientům.

Váš tým se teprve tvoří a lidi do něj hledáte mimo jiné také v interních řadách. Koho hledáte a co nabízíte?

V první řadě hledáme lídra týmu, který by měl být jakýmsi evangelizátorem robotizace. Měl by lidem v bance vysvětlovat, že to má smysl a že to přináší přidanou hodnotu a bude prodávat tuto myšlenku.  

Další pozice, kterou máme otevřenou je seniorní analytická pozice. Úkolem analytika bude převážně hledat příležitosti a nastavovat procesy.

Pak počítáme s juniorními pozicemi. To by měl být člověk, který bude dělat v přeneseném slova smyslu lídra robotů.

Každopádně všechno to musí být lidé, kteří chtějí dělat nové věci a budou to vnímat jako příležitost. Příležitost nejen pro ně, ale i pro banku a v podstatě pro společnost obecně.